Aktuelt

Nyheter, bransjetips, råd og veiledning for din arbeidshverdag.

Montør installerer kabelgjennomføring i vegg.

Sikring av Københavns nye metrolinje mot brann og vann

16.10.2024

Av Jon Øyvind Hansen

Før danske kong Frederik X offisielt kunne åpne den nye forlengelsen av M4-metrolinjen i København denne sommeren, hyret entreprenøren TUNN3L inn CSD Sealing Systems for å sikre rør- og kabelgjennomføringer mot brann og vann.M4-metrolinjen i den danske hovedstaden fortsetter å vokse. Den siste tilskuddet er fem nye stasjoner på en fire kilometer lang strekning sørover med én tunnel i hver retning. Linjen går dypt under bakken, noe som krever at grunnvannet må holdes borte fra infrastrukturen.

En del av denne infrastrukturen inkluderer tekniske rom ved siden av tunnelene, hvor både kabler og rør distribueres. Derfor må rør- og kabelgjennomføringer mellom tunnelen og de tekniske rommene være helt vanntette.

 

Brannsikkert og vanntett

En av utfordringene er trykket og vibrasjonene fra passerende tog. Gjennomføringene må forsegles på en måte som tåler slike påkjenninger over tid. Forseglingene må også være brannsikre.

— Dette var ikke en umiddelbart enkel utfordring å løse. Hovedleverandøren til hovedentreprenøren TUNN3L kunne ikke tilby rør- og kabelgjennomføringer som var både brannsikre og vanntette, og det var der vi kom inn, sier Kjell Are Pettersen, ansvarlig for CSD Sealing Systems Scandinavia.

Vanntrykket krever at gjennomføringene tåler minst 4 bar. CSD ble hentet inn gjennom en underleverandør og forsynte prosjektet med Nofirno. Dette er en løsning som tetter rør- og kabelgjennomføringer med støttehylser og en tetningsmasse, begge laget av en fleksibel legering av gummi og silikon.

CSD-2415 Kundecase København vegg

Gjennomføringer for rør og kabler mellom tunneler og tekniske rom ble forseglet med Nofirno.

 

Offshore-montører på plass

— De store åpningene for rør- og kabelgjennomføringer ble seksjonert med stålplater for å sikre at konstruksjonen hadde tilstrekkelig stabilitet, forklarer Kjell Are Pettersen.

Han hyret to norske montører med offshore-erfaring til å håndterte installasjonene. Alle gjennomføringene ble grundig renset og forseglet med Nofirno. Resultatet ble sikrede gjennomføringer som er beskyttet mot vann, brann, trykk og vibrasjoner. Levetiden for slike installasjoner er minst 50 år.

 

Overbelastet infrastruktur

For å understreke hvor viktig Cityringen Sydhavn-prosjektet er for hovedstadens infrastruktur: København Hovedbanegård (sentralstasjonen) er overbelastet, og det er ikke plass i sentrum til å gjennomføre en utvidelse som kan håndtere trafikkveksten. I stedet er et nytt regionalt og nasjonalt trafikknutepunkt, København Syd, etablert i enden av denne nye linjen.

Med en slik forlengelse av metrolinjen M4 til København Syd, vil metroen etter hvert bidra til å gjøre denne stasjonen til et nytt nasjonalt trafikknutepunkt, hvor passasjerer vil bytte transportmiddel. Fra det nybygde underjordiske omstigningsområdet kan passasjerer få tilgang til både metroen og lokale, regionale og langdistansetog.

Stasjonen vil ha potensial til å fungere som en ny inngangsport til og fra hovedstaden og bidra til å avlaste trafikken ved København Hovedbanegård. I 2025 åpner to nye perronger, som gir bedre togforbindelser til resten av landet og Københavns lufthavn. På sikt forventes det at internasjonale tog mellom Tyskland og Sverige også kan stoppe på København Syd.

CSD-2415 Kundecase København M4

Her er forlengelsen av metrolinje M4 ned til det nye trafikknutepunktet København syd, utenfor sentrumskjernen.

 

Løpende revisjon av rør- og kabelgjennomføringer

CSD spilte en avgjørende rolle da prosjektet nærmet seg slutten. De bidro med umiddelbare svar, hjelp og tilrettelegging i situasjoner der tidspresset var høyt. Og viktigst av alt: CSD sørget for å levere løsninger som rett og slett fungerer.

Entreprenørens eget team lærte raskt å forsegle rør- og kabelgjennomføringer med Nofirno etter hvert som de ble kjent med materialegenskapene. På den måten kunne installatørene her håndtere nødvendige revisjoner selv, underveis i prosjektet.

De peker spesielt på én egenskap med Nofirno-løsningen: Det er relativt enkelt å gjøre endringer ved å fjerne og legge til kabler ettersom nye behov oppstår etter at gjennomføringen er installert. Det er praktisk når man ikke har et klart bilde av de endelige konfigurasjonene på forhånd.

CSD-2415 Kundecase København tog 2 red2

Metro-tog i København. (Foto: Søren Hytting, København metro)

 

Fakta om utvidelsen av metroen i København

  • Forlengelsen av M4-metrolinjeprosjektet ble fullført denne sommeren, med den seremonielle åpningen 22. juni
  • Oppdragsgiveren er Metroselskabet, eid av kommunene København og Frederiksberg, samt det danske Transportdepartementet
  • Budsjettet for prosjektet er nærmere 10 milliarder danske kroner
  • Det anslås at rundt åtte millioner passasjerer årlig i 2030 vil trafikkere de fem nye stasjonene på M4s sørlige forlengelse. I 2023 hadde Københavns metro 120 millioner reiser på sine fire metrolinjer

 

Her finner du nyttig informasjon om forsegling av rør- og kabelgjennomføringer med Nofirno:

New call-to-action

Jon Øyvind Hansen's photo

Jon Øyvind Hansen

Jon er administrerende direktør i CSD Sealing Systems og fagansvarlig for markedsområdene Maritim og Offshore. Han har bakgrunn fra maritim industri, som salg- og markedssjef hos Kumera (produsent av skipstransmisjoner), samt markedsdirektør i Norwegian Maritime Exporters Association (NME). Jon er utdannet i salg, marked, strategi og ledelse ved Handelshøyskolen BI.