Aktuelt

Nyheter, bransjetips, råd og veiledning for din arbeidshverdag.

Oljearbeider i arbeidsdress og verneutstyr på plattform.

Sikkerhet offshore: Lav kompetanse på vedlikehold av barrierer

18.09.2024

Av Johan Fredrik Schmedling

Mangelfullt og feil vedlikehold av kabel- og rørgjennomføringer på offshore-installasjoner kan føre til storulykker på norsk sokkel. Etter flere tiår uten etablerte rutiner, tar bransjen et skippertak for å hente inn etterslepet. Prisverdig og nødvendig, men manglende kunnskap om regler og metoder kan skape farlige situasjoner, skriver feltingeniør Johan Fredrik Schmedling.

Advarsler fra fagmiljø og fagforening i oljebransjen inspirerte meg til å skrive en artikkel om årsakene til at mange frykter en storulykke på norsk sokkel. Safetec har levert en tydelig rapport, SAFE peker på et mangelfullt vedlikeholdsregime, og Havindustritilsynet (Havtil) avdekker stadig feil og mangler.

Mitt utgangspunkt er 30 års fartstid på norsk sokkel, i hovedsak som feltingeniør. I tillegg er jeg utdannet på ISO-feltet og brannetterforskning. De siste årene har jeg oppdaget en rekke forhold som gir grunn til uro over tilstanden. Det handler om:

  • metoder
  • regelverk
  • vedlikeholdsrutiner
  • kompetansenivå
  • prioriteringer

 

Kritisk beskyttelse mot vann og brann

Vi kan jo starte litt elementært. En rør- eller kabelgjennomføring skal sørge for å etablere et skille i skott og dekk mellom trygge områder og områder med risiko for eksplosjon, brann, gasslekkasje eller vanninntrenging.

Slike gjennomføringer skal installeres på en viss måte for å innfri ulike krav. For eksempel skal en kabelgjennomføring i brannutsatt område tåle varmeutviklingen i en angitt tid for at mannskap skal få tid til å evakuere.

Installasjonene skal utføres i tråd med veiledningene fra produsent eller leverandør. Det har vært norsk regelkrav gjennom forskrift og norm i flere tiår, og nylig ble dette regulert internasjonalt av IACS.

Les mer: Skjerpede krav til kabelgjennomføringer

 

Udokumenterte installasjoner på gamle anlegg

I praksis har ikke dette vært fulgt opp. Engineeringselskapene har bestilt forsvarlig forsegling av rør- og kabelgjennomføringer, uten spesifikke krav. V&M, ISO og elektro-personell har installert etter beste evne. Ting har nok blitt gjort grundig, men uten dokumentasjon på hvor forsvarlig det faktisk er.

Nå begynner flere installasjoner på norsk sokkel å bli ganske modne i forhold til forventet levetid. En MCT (multikabelgjennomføring) i en brannvegg er konstruert for å gjøre jobben i 20 år, men flere nærmer seg fort 40. Det er da coatinger og antikorrosjonsløsninger begynner på by på overraskelser.

På flere plattformer er rørgjennomføringer belagt med en brannisolerende steinull. Med årene slipper dette inn vann, og røret begynner å korrodere. Til slutt vil vann eller gass fra røret lekke ut. Uten ettersyn er ikke slike skader synlige, og ingen reagerer før en sensor fanger opp lekkasjen og alarmen går. Noen operatører hadde fokus på dette tidlig på 2000-tallet.

Last ned vår sjekkliste for flere detaljer om sikring av kabelgjennomføringer  på skip og offshore.

 

Massive tiltak for å ta etterslepet

De siste årene har bransjen i økende grad oppdaget behovet for vedlikehold. Dette er fulgt opp med å ta skippertak med utbedringer. Eller i det minste var det ment å skulle gjøre ting bedre. Resultatet er dessverre noe helt annet, flere steder.

  • Havtilsynets inspeksjoner har avdekket avvik på flere områder når det gjelder kontroll på barrierer mellom ulike soner. Ved ett tilfelle var det brukt feil pakningselementer i en MCT. De var satt i feil og det var manglende stramming av bolter på MCT’en. Det ble også påvist mangelfull opplæring av montørene.
  • I et annet tilfelle var slike kabelgjennomføringer skrudd sammen av komponenter fra flere ulike produsenter. Slike gjennomføringer er ikke sertifisert av oppdragsgiver, og dermed er det ingen dokumentasjon på at installasjonen vil tåle det den er satt til å gjøre.
  • Et tredje eksempel ble påvist så sent som våren 2023, der kabelgjennomføringer i brannvegger manglet vedlikeholdsprogram. Det samme gjaldt rørgjennomføringer på plattformen. I tilsynsrapporten står det tydelig at brudd på slike barrierer vil ha store konsekvenser.
  • Du finner flere eksempler ved å søke i rapportene hos Havtil.

Og jeg har selv sett eksempler på ufullstendig isolasjon av kabelgjennomføringer i forhold til brannkrav. I tillegg til selve gjennomføringen, skal også kablene varmeisoleres ved enkelte brann-ratinger. Flere steder er ikke dette blitt gjort. Når kabling trekkes gjennom eksisterende MCT, blir det tatt hull på tilleggsisolasjonen, og det er ikke regelen at isolasjonen remonteres.

Slike tilfeller innebærer utilstrekkelig beskyttelse mot brann samt risiko for lekkasjer av gass og vann. Konsekvensen kan være katastrofale ulykker på norsk sokkel.

 

Faglige advarsler om risiko for storulykke

Et risikobilde som dette tegnes også i Safetec-rapporten Endrede rammebetingelser og konsekvenser for arbeidsmiljø og sikkerhet i petroleumsvirksomheten, utført for daværende Petroleumstilsynet, nå Havtil, i 2022/23.

Mer resultatorienterte kontrakter fra operatørene har gitt strammere rammer for underleverandørene, med økt bruk av innleid arbeidskraft, redusert kompetanse, dårlig opplæring og kryssbruk av personell på flere spesialområder.

Problemet gjelder også for V&M- og ISO-leverandørene som skal sørge for forsvarlig installasjon og vedlikehold av barrierer som rør- og kabelgjennomføringer.

Blant konklusjonene er:

  • Økt kostnadsfokus kan åpenbart ha negativ effekt på omfang og kvalitet på vedlikehold av barriereelementer
  • Økt bruk av innleid personell gir mangelfull spisskompetanse
  • Arbeidstakerne frykter flere feilhandlinger og uønskede hendelser
  • Tidspress og svak inntjening kan føre til at det tas snarveier

«Trøsten» er at det tar noe tid før svakheter i barrierer får konsekvenser, sammenlignet med tilsvarende tilstander innen boring og -service.

Fagforeningen Safe har flagget rapporten som dokumentasjon på et farlig arbeidsmiljø for sine deres medlemmer og at norsk sokkel utvikler seg mot en storulykke.

Stavanger Aftenblad har fulgt saken over lengre tid, og opposisjonspartier på Stortinget har krevd at regjeringen tar en mer styrende rolle overfor de største operatørselskapene.

 

Forklaringen i kompetanse og oppæring

Vi kan ta en nærmere kikk på årsakene til den nærmest mislykkede innsatsen for å ta igjen etterslepet på vedlikehold av rør- og kabelgjennomføringer.

Regelverket er tydelig, som jeg allerede har pekt på: Ting skal installeres, driftssettes og vedlikeholdes i tråd med produsentens veiledning. Utfordringen er at dette i praksis ikke følges opp i det daglige.

Det handler om holdninger og kompetanse.

Forskriftene setter klare krav til hvordan kabelgjennomføringer skal installeres og vedlikeholdes. Dette inkluderer bruk av kvalifisert personell og regelmessige oppdateringer på faglig utvikling. Formelt kom dette kravet for nesten 30 år siden, så det tar tid før ting setter seg.

Blant de yngre er det tegn til at man setter seg inn i reglene og produsentens anvisninger. Dessverre viser det seg at mange i bransjen fremdeles ikke er oppdatert på de nyeste forskriftene, og mange jobber fortsatt etter utdaterte standarder. For disse handler det om å få jobben gjort - på samme måte som de alltid har gjort det.

Da skulle vel løsningen være å sørge for at alle grupper får nødvendige oppdateringer på både regler og metoder. Det blir ikke gjort. Jeg tok en stikkprøve i et arbeidslag som jobbet med vedlikehold av barrierer. Den med ferskest oppdatering av kompetansen var på et kurs i normen NEK400 for 10 år siden.

Siden den gang er det kommet oppdateringer hvert annet år, så vedkommende har gått glipp av åtte endringer som gjelder hans daglige arbeidsoppgaver - som påvirker sikkerheten til ansatte på norsk sokkel og miljøet i havet.

Kompetansemangelen kan også oppfattes som rent arvegods fra oppdragsgiver. Økt bruk av innleid arbeidskraft betyr høyere aktivitet for bemanningsselskapene. Her har vi eksempler på at kurs er satt opp av kontorpersonale uten relevant kompetanse. Et kurs innen eksempelvis elektro krever grundig vurdering av kursholders kvalifikasjoner og kvalitetssikring av innholdet. Innsyn i kursmateriale om eksplosive miljøer avdekket konkrete feil om tennkilder. Det er et tegn på at vi virkelig er ute og kjører.

 

Alle parter må heve kompetansen

En oppsummering kan være at økt innsats med vedlikehold og utbedringer av barrierer som rør- og kabelgjennomføringer offshore er høyst nødvendig, men mye blir gjort feil.

Både den som bestiller og den som utfører arbeidet må være oppdatert på regelverk og metoder for å redusere risikoen for hendelser vi knapt tør å tenke på.

 

Her finner du mer informasjon om sikre barrierer:

Click me

Johan Fredrik Schmedling's photo

Johan Fredrik Schmedling

Johan Fredrik er fagansvarlig i elektrofaget og har bred og lang offshore-erfaring. Han er engasjert i engineering og har jobbet som feltingeniør på norsk sokkel i en årrekke.